Buji olmadan bazı araçlar çalışmaz veya herhangi bir yere gitmez. Bu araba parçasının sağlığı doğrudan motor performansıyla bağlantılı olduğundan, kötü bujiler genellikle uzun süreli soğuk çalıştırma ve hızlanma sırasında teklemeler gibi daha önemli sorunlara yol açabilir. Sağlıklı bujiler olmadan sürüşünüz maksimum potansiyeline ulaşamayabilir ve aracınız yakıt ekonomisinde bir düşüş görebilir. Bunu kimse istemez, değil mi? Bujilerin nasıl çalıştığını, değiştirilmesi gereken işaretleri, ne zaman yenilerinin alınacağını ve daha fazlasını öğrenmek için doğru yerdesiniz.

Buji Nedir?

Temelden başlayacak olursak buji ne demek, önce buna değinmek gerekir. Buji, bazı içten yanmalı motorların silindir kapağına uyan ve bir elektrik kıvılcımı aracılığıyla sıkıştırılmış aerosol benzini ateşleyen elektrikli bir cihazdır. Bujiler, dışta bir ateşleme bobinine veya manyeto devresine yalıtılmış bir tel ile bağlanan, bujinin tabanında topraklanmış bir terminal ile silindirin içinde bir kıvılcım aralığı oluşturan yalıtılmış bir merkez elektrota sahiptir. İçten yanmalı motorlar; yanmaya başlamak için bujilere ihtiyaç duyan kıvılcımla ateşlemeli motorlar ve havayı sıkıştırdıktan sonra dizel yakıtı ısıtılmış basınçlı hava karışımına enjekte eden sıkıştırma ateşlemeli motorlar (dizel motorlar) olarak ikiye ayrılabilir. Sıkıştırma ateşlemeli motorlar, soğuk çalıştırma özelliklerini iyileştirmek için kızdırma bujileri kullanabilir.

Buji Ne İşe Yarar?

Buji görevi temel olarak ikiye ayrılabilir:

Hava/yakıt karışımını tutuşturmak için: Elektrik enerjisi buji aracılığıyla iletilir, bujiye verilen voltaj yeterince yüksekse buji ateşleme ucundaki boşluk atlanır. Bu elektrik kıvılcımı, yanma odasındaki benzin/hava karışımını ateşler.

Yanma odasından ısıyı çıkarmak için: Bujiler ısı üretemezler, sadece ısıyı uzaklaştırabilirler. Fişin ateşleme ucunun sıcaklığı, ön ateşlemeyi önlemek için yeterince düşük, ancak kirlenmeyi önlemek için yeterince yüksek tutulmalıdır. Buji, yanma odasından istenmeyen ısıl enerjiyi çekerek ve ısıyı motor soğutma sistemine aktararak bir ısı eşanjörü olarak çalışır. Bir bujinin ısı aralığı, uçtan ısıyı dağıtma yeteneği olarak tanımlanır.

Bujiler Nasıl Çalışır?

Adım 1: Anahtar kontakta çevrilir. "Kontak düğmesine" basarak veya anahtarınızı takıp çevirerek aracınızı çalıştırdığınızda, marş motoru devreye girerek motorunuzu çalıştırır.

Adım 2: Aküden gelen enerji bujileri ateşler. Aküden gelen elektrik, aracınızın yanmalı motorundaki bir endüksiyon bobinine gider ve bu bobin, bujileri beslemeden önce akünün 12 voltunu 45.000 volta kadar dönüştürür.

Adım 3: Kıvılcımlar uçar. İndüksiyon bobininin voltajı arttıkça ve bujilere aktarıldığında, bujiler yanma odası içindeki hava-yakıt karışımını ateşler ve buji elektrotları arasındaki boşlukta küçük ve kontrollü bir patlama oluşturur.

Adım 4: Yanma arabanızı hareket ettirir. Hava-yakıt karışımı tutuştuğunda, karışımı genleşmiş bir gaza veya egzoza dönüştüren kimyasal bir reaksiyon meydana gelir. Yanma odası içindeki bu ani genişlemenin ürettiği basınç, arabanızın pistonlarını hareket ettirir ve sonuçta kimyasal enerjiyi motora güç sağlamak için gereken kinetik enerjiye dönüştürür.

Adım 5: Döngü devam eder. Yolculuğunuza devam ederken, bujiler bu döngüden tekrar tekrar güç alarak siz hedefinize ulaşana kadar aracınızın sorunsuz çalışmasına yardımcı olur.

Buji Çeşitleri Nelerdir?

Tüm bujilerde bir merkezi elektrot ve bir yan elektrot bulunur. Bu elektrotlar geleneksel olarak bakırdan yapılırdı, ancak şimdi iridyum ve platin gibi malzemelerden üretiliyorlar. Ayrıca merkez elektrotlar eskisinden çok daha küçük yapılıyor. Bu, yanma odası için elektrik akımı üretmek için daha az voltaj gerekeceği anlamına geliyor. Genel olarak, dört ana buji türü vardır: Bakır bujiler, iridyum bujiler, platin bujiler ve çift platin bujiler. Bazılarının, kullandığınız araca bağlı olarak diğerlerinden daha iyi kullanımları vardır.

Bakır Bujiler: Bu buji çoğunlukla katı bakırdan yapılmıştır. Merkezi elektrotu nikel alaşımından yapılmıştır ve diğer tüm bujiler arasında en büyük çapa sahiptir. Bu, bir elektrik akımı üretmek için daha fazla gerilime ihtiyaç duyacağı anlamına gelir. Nikel alaşımı yumuşak ve çok dayanıklı olmayan bir malzemedir. Bu, buji ömrünün çok uzun sürmeyeceği anlamına gelir. Yüksek elektrik ihtiyacı olmayan eski araçlarda bakır buji kullanmak en iyisidir.

İridyum Bujiler: İridyum bujiler en uzun süre dayanır. İridyum, platinden daha sert ve daha dayanıklı bir metaldir. İridyum bujiler için daha fazla para ödemeniz gerekecek olsa da, ödediğinizin karşılığını alacaksınız. Bu bujiler, elektrik akımını üretmek için daha az voltaj kullandıkları anlamına gelen küçük bir merkez elektrota sahiptir. Bu nedenle birçok otomobil üreticisi, araçları için iridyum bujileri önermeye başlıyor. Bu bujiler zaten takılıysa ve yenilerine ihtiyacınız varsa, aracınızın performansını düşüreceğinden platin veya bakırı tercih etmeyin.

Platin Bujiler: Bir platin buji, bir bakır bujiye benzer, ancak merkez elektrotunun uç bölgesine kaynaklanmış bir platin diske sahip olması dışında. Bakır buji bu alanda sadece nikel alaşımlı malzemeye sahiptir. Sonuç olarak, platin buji daha dayanıklıdır ve 160.000 kilometreye kadar dayanabilir. Bu bileşenler ayrıca daha fazla ısı üretir, bu da artık birikiminin azalacağı anlamına gelir. Elektronik distribütör ateşleme sistemine sahip yeni bir arabanız varsa, platin bujiler önerilir.

Çifte Platin Bujiler: Distribütör ateşleme sisteminiz bir atık kıvılcım sistemi ise, çift platin bujiler önerilir. Bu sistem, bujilerin, biri sıkıştırma strokunun silindirinde ve diğeri egzoz strokunun silindirinde olmak üzere iki kez ateşlenmesine neden olur. İkincisi için kıvılcım, orada ateşleme olmadığı için boşa gider. Atık kıvılcım sisteminin avantajı, daha güvenilir olması ve yağmur, nem gibi çevresel koşullardan etkilenmemesidir.

Buji Arıza Belirtileri Nelerdir?

Bujiler aracınıza güç sağlamada hayati bir rol oynar, bu nedenle buji arızası belirtilerinin oldukça sarsıcı olması şaşırtıcı değildir. Fark edebileceğiniz birkaç yaygın semptom şunları içerir:

  • Tıkırtı veya "tık" benzeri sesler: Bujiler teklemeye başladığında, pistonların kuvvetinden ve yanmanın düzgün çalışmamasından kaynaklanan olağandışı sesler fark edebilirsiniz. Pistonlar yüksek hızlarda hareket eder. Buji yanlış zamanda patlarsa, bu sürekli tıkırdama, ping veya çarpma seslerine neden olabilir.
  • Sert araç çalıştırma: Arabanızı çalıştırmakta sorun yaşıyorsanız veya sadece kopuk ve sarsıntılı hissediyorsanız, bujileriniz düzgün çalışmıyor olabilir ve bu, teklemelere ve düzensiz performansa neden olabilir.
  • Azaltılmış performans: Seyir halindeyken, hızlandığınızda ve vites değiştirdiğinizde bile bujileriniz mola vermez. Bu küçük bujinin ürettiği kıvılcım yüzde 100 çalışmıyorsa, aracınızın performansı tam potansiyelinde olmayacaktır.
  • Kötü yakıt tüketimi: Pek çok şey düşük yakıt ekonomisine yol açabilir, ancak konu hatalı bujiler olduğunda, aracınız doğru zamanda doğru kıvılcımı alamazsa yakıtın boşa gittiğini göreceksiniz.

Bu belirtilerden herhangi birini fark ettiyseniz, daha fazla sorunu önlemek için aracınızı kontrol ettirmenizi öneririz. Sağlıklı bujiler, aracınızın çalıştırılması ve gücünü koruması için hayati önem taşır.

Buji Değiştirmenin Avantajları Nelerdir?

Birincil fayda, elbette arabanızın bir aksamadan ateş edeceğini bilmektir. Yeni bujiler, birçok başka performans avantajı da sağlar:

  • Optimal yanmanın tutarlı üretimi: Tam işlevli bujiler, tam işlevli bir yanma sistemini desteklemeye yardımcı olur. Bu işlemi başarıyla gerçekleştirdiğinizde daha önce yaşadığınız birçok performans sorununu aracınızdan uzaklaştırabilirsiniz.
  • Daha iyi yakıt ekonomisi: Ulusal Otomotiv Servis Mükemmelliği Enstitüsü, hatalı ateşleme yapan bujilerin yakıt verimliliğini %30 oranında azaltabileceğini söylüyor. Yeni bujiler belirli aralıklarla değiştirildiğinde yakıt ekonomisini en üst düzeye çıkarmaya ve bir miktar yakıt tasarrufu sağlamaya yardımcı olabilir. Arabanızın ortalama yakıt tüketimi hesaplama aracını kullanarak, aracınızın yakıt tüketimini ve yakıt tasarrufu ile bilgileri öğrenebilirsiniz. 
  • Pürüzsüz ve enerjik bir başlangıç: Yeni bir buji ile kontağı ilk açtığınızda, göz açıcı bir deneyim olabilir. Arabanızın o sarsıntılı kalkışları yaşamasının nedeni eskiler olabilir.
  • Azaltılmış zararlı emisyon: Çevre Koruma Ajansı, özellikle bujilerle ilgili olarak özenli araç bakımının yakıt verimliliğini artırmaya ve hava kirliliğini azaltmaya yardımcı olabileceğini belirtiyor.

Buji Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

Buji görevi nedir?

Bujileri en küçük aydınlatma cıvatası olarak düşünün. Küçük ama güçlüler, arabanızın motorunun derinliklerinde bir hava-yakıt karışımını ateşleyen elektriği ateşlerler. Buna karşılık yanma, arabanızın pistonlarına güç sağlamak için gereken enerjiyi yaratır ve nihayetinde sizi hedefinize götürür. Bu bileşenler aynı zamanda yanma odasından motorun soğutma sistemine ısının dağıtılmasına yardımcı olmada önemli bir rol oynar.

Buji ne zaman değişir?

Çoğu otomobil üreticisi, yaklaşık her 100.000 kilometrede bir yeni buji takılmasını önerir; ancak bujinin ömrü motora, duruma ve buji tipine bağlıdır. Aracınızın üreticisinin önerdiği bakım önerileri, arabanın marka, model ve yıla bağlı olarak daha fazla veya daha az sıklıkta değiştirme gerektirebilir.

Buji ömrü ne kadardır?

Bujiler çok sık değiştirilmeyi gerektirmez ve değiştirilmeden önce yıllar ve kilometrelerce gidebilir.

Buji kablolarından biri çıkmış ise motor nasıl çalışır?

Bujilerin aşınmış ya da ayarsız olmasına dayalı olarak normal yanma meydana gelmez, ardından motor çekişten düşer ve yakıt tüketimi artar. Dolayısıyla zamanı geldiğinde yakıt tasarrufu sağlamak için eskimiş bujileri değiştirmek önem arz eder. Buji kablolarından biri çıkmış, ise motor oldukça sarsıntılı ve teklemeli çalışır.

Yüksek performansı ve üst düzey konforu ile sizi hedefinize ulaştıracak araba modellerini Araç Filomuz sayfamızdan inceleyebilir ve hemen kiralayabilirsiniz.

Popüler Yazılar

BİZİ TAKİP EDİN

İçindekiler